onsdag 13 januari 2010

Vego-krabbans Chili sin carne.

Då jag är ett stort fan av bönor och baljväxter så är det inte helt otippat att jag gillar chili sin carne. Personligen gillar jag inte att ha i vita bönor i tomatsås då jag tycker att dom är på tok för söta. Jag brukar därför göra den på krossade tomater och blanda i blandade bönor istället. "Man tager vad man haver" som Cajsa Warg sa...


Jag gjorde på detta sätt sist jag spisade i ordning en chili och den blev riktigt god.

Ingredienser:

Olivolja till stekning
2 lökar (hackade)
2 vitlökar (hackade)
1 ½ chili (tunt skivad)
1 paprika (skuren i bitar)

1-2 tsk rökt paprikapulver
1 tsk chiliflakes
½ kaffemått kaffe

2 dl vatten
1 tsk rödvinsvinäger
2 tärningar grönsaksbuljong
1 burk/tetra blandade eko-bönor
1 burk/tetra svarta bönor
2 burkar eko-krossade tomater
1 stor burk eko-majs
2 dl torkade sojastrimlor
1 nypa socker
6 droppar tabasco - habanero

Gör så här:

1. Fräs de hackade grönsakerna tillsammans med chiliflakes, paprikapulver och kaffe i olivolja tills de börjar svettas.

2. Tillsätt vatten, vinäger, grönsaksbuljong, bönor, krossade tomater, majs, sojastrimlor och socker och låt sjuda ca 5 minuter.

3. Smaka av med salt, peppar och tabasco.

4. Ät och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar